Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

"Od zmierzchu do świtu" - historia mody balowej

22-03-2011

Od ekstrawaganckiej, rozmiłowanej w maskaradzie dworskiej kultury XVIII wieku, przez burzliwą epokę napoleońską, mieszczański biedermeier, eklektyczną drugą połowę XIX stulecia, wyrafinowaną Belle Epoque, do pełnego sprzeczności dwudziestolecia międzywojennego i czasów współczesnych. W łódzkim Pałacu Herbsta można zobaczyć stroje balowe z ostatnich trzech stuleci.

W "Kopciuszku" balowa suknia i pantofelki stają się narzędziem spełnienia najgłębszych pragnień. To dzięki nim dokonuje się metamorfoza - przejście od przyziemności do zniewalającego piękna. Pozwalają objawić się ideałowi, wzbudzić pożądanie, zdobyć serce księcia. Te archetypy mody balowej przemawiają do zmysłów i wyobraźni. Po zmroku, gdy sprawy dnia wydają się odległe, do głosu może dojść fantazja i przybrać materialny kształt dzięki strojom ekstrawaganckim i kunsztownym.

Modę balową charakteryzuje szczególna intensywność estetyczna i emocjonalna, a zarazem złożoność znaczeń. Strój wyraża status społeczny i materialny, jest znakiem atrakcyjności seksualnej i indywidualnego gustu, a także stosunku do reguł współżycia społecznego odwzorowanych w nakazach etykiety. Ubiór balowy ożywia napięcie między marzeniem a rzeczywistością.

Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu prezentowana w Pałacu Herbsta przedstawia historię mody balowej poprzez autentyczne ubiory kobiece i męskie oraz akcesoria mody wieczorowej: eleganckie suknie i okrycia balowe, kreacje XX-wiecznych projektantów, kostiumy maskaradowe urzekające wielością inspiracji, pantofelki i mufki, orientalne i koronkowe szale, wachlarze i pelerynki z ptasich piór, kotyliony i karnety balowe, fantazyjne kapelusze i torebki, balowe rękawiczki i ekstrawagancką biżuterię.

Ekspozycja odsłania także skomplikowany proces przygotowań do wejścia na balową scenę i instrumenty uwodzenia: gorsety, krynoliny i turniury, które nadawały kobiecemu ciału pod balową suknią aktualnie modny kształt. Portrety dokumentują końcowy efekt, dowodząc, że dama en grande toilette to dzieło sztuki.

Kuratorki: Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Ewa Halawa (Muzeum Narodowe we Wrocławiu).

Otwarcie: 25 marca 2011, godz. 18:00.
Wystawa czynna do 22 maja 2011.

Pałac Herbsta
Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi



powrót

koniec głównej treści