Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

"Trzeci pokój" - wystawa równoległa

30-11-2011

"Trzeci pokój" to rodzaj artystycznej wymiany pomiędzy dwiema instytucjami: Kunsthalle Düsseldorf i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Równoległa wystawa odbywa się w dwóch oddalonych od siebie o blisko 1000 km miastach.

Pokaz składa się z dwóch części traktowanych jako całość. W Düsseldorfie i w Warszawie specjalnie do tego celu wydzielone niewielkie pokoje na kilka tygodni stają się laboratorium, w którym w rotacyjnych odcinkach pokazywanych jest blisko 50 lat analogii, różnic, możliwości i nienawiązanych dialogów.

Wystawa "Trzeci pokój" obejmuje rozmaite kulturotwórczo istotne zjawiska rozgrywające się od 1961 do 2011 roku, związane z Kunstakademie w Düsseldorfie i Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie i prezentuje je na bardzo małej przestrzeni. Kuratorki wystawy nie uprzedzają publiczności o zmianach w ekspozycji i poszczególnych odsłonach, tym samym zachęcając do współudziału i częstszych niż jednorazowe zwiedzanie wizyt na wystawie. Ekspozycja rozpoczyna się wernisażem w Düsseldorfie, a kończy finisażem w Warszawie.

- Podejmujemy próbę porównania artystycznego, pokoleniowego i pedagogicznego fenomenu Kunstakademie w Düsseldorfie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Najszerzej uwzględnione zostały tutaj teorie, praktyki i alternatywne systemy nauczania dwóch profesorów - Josepha Beuysa (twórcy "rzeźby społecznej") i Oskara Hansena (autora "formy otwartej") - oraz ich rezultaty - mówi współautorka "Trzeciego pokoju", Barbara Piwowarska.

W Düsseldorfie pokazywane są prace polskich artystów wywodzących się z tradycji hansenowskiej (KwieKulik, Zofia Kulik, Grzegorz Kowalski) oraz z "Kowalni" (Paweł Althamer, Artur Żmijewski, Anna Molska, Anna Niesterowicz), zaś w Warszawie zobaczyć można realizacje twórców związanych z Akademią w Düsseldorfie, w tym przede wszystkim uczniów i studentów z kręgu Beuysa (Blinky Palermo, Imi Knoebel, Gerhard Richter, Katharina Sieverding, Franz Erhard Walther, Klaus Rinke, Ulrike Rosenbach, Reiner Ruthenbeck).

Przypomniano także historyczne prace powstałe w wyniku współpracy pomiędzy Gerhardem Richterem a Isą Genzken, Sigmarem Polke i Blinky Palermo oraz dokumentacje akcji Josepha Beuysa ("I Like America and America Likes Me" i "Fettecke"). Pokazywana jest również przewrotna interpretacja "rzeźby społecznej" w filmie Lutza Mommartza "Soziale Plastik".

Wystawie w obu miastach towarzyszą interwencje artystyczne i prace przygotowane specjalnie na tę okazję: instalacja "Room 19" i "Room 20" Josiah McElheny'ego, film o wyprawie duetu KwieKulik do Niemiec w 1981 roku i dokumentacja z ich spotkania z Beuysem oraz interwencja wieloletniego asystenta Nam June Paika związanego niegdyś z Akademią w Düsseldorfie - Pasha Buzariego.

Tytułowy "Trzeci pokój" metaforycznie określa potencjalną "przestrzeń pomiędzy" (instytucjami, miastami, mistrzami-uczniami), ale także odnosi się do numerów pracowni: "pokoju nr 3" i "pokoju nr 20", które stanowiły główne miejsca pracy i korekt Beuysa, oraz "pokoju nr 19" mieszczącego słynne studio zaanektowane przez jego studentów. To tam Palermo, Knoebel, Sieverding i inni stworzyli własne laboratorium w odpowiedzi na artystyczne i pedagogiczne metody swojego profesora - w natychmiastowej reakcji na tworzący się mit jego demokratycznej "otwartej pracowni" (czyli "pokoju 20"). "Pokój 19" był zamykany na klucz, który studentom podarował Beuys, jednakże jak się szybko okazało, już w 1966 roku - sam mistrz nie miał do niego wstępu.

Artyści: Josiah McElheny, Imi Knoebel, Blinky Palermo, Edward Krasiński, Reiner Ruthenbeck, Joseph Beuys, Oskar Hansen, KwieKulik / Zofia Kulik, Grzegorz Kowalski, Paweł Althamer, Grupa Nowolipie, Artur Żmijewski, Anna Niesterowicz, Łukasz Gutt, Anna Molska, Angela Fette, Pash Buzari, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Stefan Höller, Isa Genzken, Ulrike Rosenbach, Klaus Rinke, Katharina Sieverding, Franz Erhard Walther, Prot Jarnuszkiewicz, Colin Lang.

Kuratorki: Barbara Piwowarska, Magdalena Holzhey, Elodie Evers.

Czas trwania wystawy: 2 grudnia 2011 - 17 stycznia 2012.

Wernisaż: 30 listopada 2011, godz. 19:00, w Kunsthalle Dusseldorf.
Finisaż: 17 stycznia 2012, godz. 19:00, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Miejsca: Kunsthalle Düsseldorf oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Wydarzenie jest częścią programu Sezonu Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce Tam'Tam 2011/2012.



powrót

koniec głównej treści