13. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

31-03-2009

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, który po raz pierwszy zagościł w kalendarzu melomanów w 1997 roku - upamiętniającym 170. rocznicę śmierci twórcy Fidelia i IX Symfonii - stał się stałym i ważnym elementem życia kulturalnego Europy. Jego rangę doceniło Europejskie Stowarzyszenie Festiwali z siedzibą w Gent (Belgia), przyjmując do grona swych członków w październiku 2001 roku. Od 2007 roku Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena jest także członkiem International Society for Performing Arts (ISPA) w Nowym Jorku.

Program każdej edycji Festiwalu, odbywającego się od 2004 roku w Warszawie (przez pierwsze 7 lat - w Krakowie) jest inny, w sposób ciekawy i różnorodny pokazując zdobycze muzyki europejskiej. Każda edycja ujmuje dzieła Beethovena z różnych muzycznych perspektyw i pozwala dostrzec, skąd czerpał inspiracje Beethoven, jaki wpływ wywarła jego muzyka na twórców innych epok i jakie miejsce zajmuje Beethoven w świecie sztuki współczesnej oraz we współczesnym świecie.

Festiwalowi od pierwszej edycji towarzyszy wystawa autografów oraz druków muzycznych wielkich kompozytorów, m.in.: Bacha, Beethovena, Brahmsa, Chopina, Haydna, Mozarta, Schumanna i Szymanowskiego. Te bezcenne autografy pochodzą z kolekcji Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie i z Biblioteki Pruskiej w Berlinie, której zbiory przechowywane są w Bibliotece Jagiellońskiej.

Co roku w ramach festiwalu odbywa się też Międzynarodowe Sympozjum Muzykologiczne, stanowiące muzyczno-naukowo-humanistyczną refleksję o muzyce Beethovena i jej wpływie na twórczość innych kompozytorów. Owocem sympozjum są książki, dokumentujące referaty sesji (pierwsza książka zawiera referaty z lat 1997, 1998, 1999, druga - z lat 2000, 2001, 2002), opublikowane w dwóch wersjach językowych: polskiej i obcojęzycznej.

Każdej edycji Festiwalu przyświeca temat przewodni i wokół niego skupiają się wszystkie elementy wydarzenia. Dotychczasowe edycje były poświęcone następującym tematom:

Dyrektor Generalny Festiwalu, Elżbieta Penderecka, pozostaje konsekwentna w starannym doborze programu koncertów tak, aby prezentowane były w najlepszych interpretacjach i na najwyższym światowym poziomie. Wśród wybitnych artystów, którzy wystąpili na Festiwalu, wymienić można m.in. pianistów Garricka Ohlssona, Stephena Kovacevicha, Christopha Eschenbacha, Alexeia Lubimova, Piotra Anderszewskiego, Barry Douglasa i Rudolfa Buchbindera, wiolonczelistów: Borisa Pergamenchikowa, Arto Norasa i Davida Geringasa, skrzypków: Anne-Sophie Mutter, Gidona Kremera i Chee-Yun, śpiewaków: Gabrielę Benačkovą, Christiane Libor, Jadwigę Rappé, Bożenę Harasimowicz-Haas, Izabellę Kłosińską, Simona Estesa, Andreasa Schmidta, Liobę Braun, Vinsona Cole’a, Jamesa Johnsona i Wendy Nielsen, dyrygentów: Helmutha Rillinga, Christopha von Dohnányi, Martina Haselböcka, Sauliusa Sondeckisa, Johannesa Goritzkiego, Antoniego Wita, Jana Krenza, Jacka Kaspszyka, Gabriela Chmurę, Lawrence’a Fostera, Helmutha Rillinga i Jamesa Conlona; zespoły takie jak, Norddeutscher Rundfunk Orchester, Gächinger Kantorei and BachAkademie Stuttgart, I Sonatori de la Gioiosa Marca, Kremerata Baltica, Wiener Akademie, Saint Petersburg Hermitage Symphony Orchestra, Deutsche Kammerakademie Neuss, Boston Baroque, BachAkademie Stuttgart, English Chamber Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Shanghai Quartet czy Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Swoistą wizytówką festiwalu są wyrafinowane projekty plakatów i okładek programów koncertów. Do tej pory autorami grafik byli: Modulus Studio, Ryszard Horowitz, Rafał Olbiński, Stasys Eidregevičius, Wojciech Siudmak, Grzegorz Stec, Witold Siemaszkiewicz, Andy Warhol, Andrzej Pągowski, Marianna Sztyma, Wilhelm Sasnal i Grupa Tworzywo.

W tym roku autorem plakatu festiwalowego jest Bartosz Materka.



powrót