Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

36. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych

06-06-2011

Dwanaście filmów będzie walczyło w Konkursie Głównym o "Złote Lwy" podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Poza konkursem, w Panoramie Polskiego Kina, zostanie pokazanych dziewięć tytułów. Wśród nich znalazły się m.in.: "Jeż Jerzy", "Lincz" oraz "Wygrany". Na pokazie specjalnym zostanie zaprezentowany najnowszy obraz Jacka Bromskiego - thriller "Uwikłanie".

"Dwanaście tytułów wybranych do Konkursu Głównego festiwalu w Gdyni to tegoroczna ekstraklasa polskiego kina. To filmy, które można pokazać widzom w każdym miejscu na świecie" - przekonuje dyrektor artystyczny festiwalu Michał Chaciński. - "Jednocześnie wszystkie razem stanowią świetną wizytówkę polskiego kina i pokazują, że mamy udany rok. Widać po nich, że nasi twórcy mówią wieloma głosami, budują własne światy, sięgają po różnorodne sposoby narracji. Ale jedno jest chyba najważniejsze: to tuzin filmów spełnionych artystycznie."

36. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni rozpocznie się 6 czerwca. O główny laur, czyli statuetkę "Złotych Lwów", rywalizować będą:

  • "Czarny czwartek", reż. Antoni Krauze;
  • "Daas", reż. Adrian Panek;
  • "Essential Killing", reż. Jerzy Skolimowski;
  • "Italiani", reż. Łukasz Barczyk;
  • "Ki", reż. Leszek Dawid;
  • "Kret", reż. Rafael Lewandowski;
  • "Lęk wysokości", reż. Bartosz Konopka;
  • "Młyn i krzyż", reż. Lech Majewski;
  • "Róża", reż. Wojciech Smarzowski;
  • "Sala samobójców", reż. Jan Komasa;
  • "W imieniu diabła", reż. Barbara Sass-Zdort;
  • "Wymyk", reż. Greg Zglinski.

O wyborze najlepszej fabuły zadecyduje dziewięcioosobowe jury pod przewodnictwem Pawła Pawlikowskiego, reżysera i scenarzysty ("Last Resort", "Lato miłości", "The Woman in the Fifth"). W jury zasiądą także: operator Ryszard Lenczewski, Ari Folman - reżyser i scenarzysta, Maja Ostaszewska - aktorka, Mariusz Treliński - reżyser operowy, filmowy i teatralny, Walter Kirn - pisarz, eseista, krytyk literacki, Leszek Możdżer - pianista i kompozytor, Robert McMinn - wiceprezes Lakeshore Entertainment, producent, specjalista od pracy nad scenariuszami i projektami filmowymi, Ludmilla Cvikova - selekcjonerka Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie, teoretyk filmu. Finałowa uroczystość rozdania statuetek 36. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni będzie miała miejsce w sobotę 11 czerwca w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Na zakończenie festiwalu zaprezentowany zostanie film krótkometrażowy "Świteź".

Podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zostanie przyznana nagroda "Platynowe Lwy", przyznawana za całokształt twórczości. Otrzyma ją Roman Polański, twórca "Noża w wodzie", "Chinatown", "Tess", "Pianisty", "Autora widmo". Drugim nagrodzonym w tej kategorii jest Tadeusz Konwicki, reżyser takich filmów, jak: "Ostatni dzień lata", "Zaduszki", "Salto" i "Lawa".

Gościem festiwalu będzie Jerzy Skolimowski, którego "Essential Killing" powalczy o "Złote Lwy". Reżyser pokaże w Gdyni nie tylko swój ostatni film, ale również obrazy.

Wielką atrakcją dla fanów kina będą dodatkowe projekcje i warsztaty. Podczas tych drugich o ulubionych scenach w swoich filmach opowiedzą: Andrzej Wajda, Janusz Morgenstern, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland oraz Roman Polański.

Odbędą się przeglądy najciekawszych obrazów kinematografii Europy Środkowej i pokazy odrestaurowanych cyfrowo arcydzieł polskiego kina sprzed lat, dzięki projektowi KinoRP. Projekt ten ma na celu przywrócenie publiczności - zarówno w kinach, jak i w telewizji HD oraz na nośnikach Blu-ray i DVD - klasyki polskiego kina w doskonałej jakości obrazu i dźwięku. Na początek zostanie pokazane arcydzieło szkoły polskiej, "Eroica" Andrzeja Munka według scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego. Nowelową formę, ironiczną polemikę z polską mitologią oraz znakomite kreacje aktorskie Edwarda Dziewońskiego i Kazimierza Rudzkiego będzie można obejrzeć przedpremierowo 7 czerwca o godz. 15.30. Tego samego dnia o godz. 19.00 zostanie wyświetlony uwielbiany m.in. przez George'a Lucasa i Francisa Forda Coppolę "Rękopis znaleziony w Saragossie" Wojciecha Jerzego Hasa, światowej klasy adaptacja powieści Jana Potockiego. Nową wersję "Niewinnych czarodziejów" widzowie zobaczą 8 czerwca o godz. 14.00. Ten przedpremierowy seans poprzedzi spotkanie z reżyserem Andrzejem Wajdą, który opowie o kulisach realizacji filmu. W czwartek, 9 czerwca o godz. 16.00, wydarzeniem specjalnym 36. edycji gdyńskiego festiwalu będzie premiera zrekonstruowanej cyfrowo "komedii meldunkowej" Stanisława Barei "Nie ma róży bez ognia", połączona z uroczystością wręczenia żonie reżysera, Hannie Kotkowskiej-Barei, Nagrody Honorowej dla Stanisława Barei. O reżyserze - człowieku i artyście, jego kinie, zmaganiach z cenzurą i realizacji "Nie ma róży bez ognia" - opowiedzą jego współpracownicy i przyjaciele, m.in. Jacek Fedorowicz i Stanisław Tym. Dzień później, 10 czerwca o godz. 14.30, zostanie pokazana walka młodego Ramzesa XIII z kastą kapłanów w imię realizacji ideałów, czyli "Faraon" Jerzego Kawalerowicza, niepowtarzalna, autorska wizja starożytnego Egiptu, a także życiowa rola Jerzego Zelnika. Pokazy odrestarowanych cyfrowo pereł polskiej kinematografii zakończy 10 czerwca (o godz. 15.15) nostalgiczna historia miłości niemożliwej, rozgrywająca się w nadmorskiej scenerii - "Do widzenia, do jutra..." Janusza Morgensterna z Teresą Tuszyńską i Zbigniewem Cybulskim w głównych rolach.

Na zakończenie festiwalu zostanie pokazany animowany "Świteź" Kamila Polaka. Film jest adaptacją romantycznej ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Opowiada historię tajemniczego jeziora, na dnie którego leży zaklęte średniowieczne miasto. "Świteź" to apokaliptyczna opowieść o zniszczeniu, cudach, odwiecznej walce dobra ze złem, wierze i nadziei. Projekcja filmu w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbędzie się przy akompaniamencie muzyki na żywo w wykonaniu orkiestry Filharmonii Bałtyckiej, Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego oraz solistki Małgorzaty Pańko pod batutą Iriny Bogdanovic.

W tym roku w nowej sekcji gdyńskiego festiwalu - Przeglądzie Polskiego Kina Niezależnego - znajdą się najlepsze filmy offowe minionego roku. Sekcja ma charakter retrospektywy najciekawszych, wzbudzających największe zainteresowanie lub po prostu najbardziej oryginalnych filmów krótkometrażowych, zrealizowanych poza tradycyjnym systemem produkcji filmowej i telewizyjnej. Podczas przeglądu zostanie pokazanych 16 tytułów będących wypadkową dominujących ostatnio w kinie niezależnym gatunków, klimatów i rodzajów filmowej estetyki: począwszy od klasycznych etiud fabularnych, poprzez wykorzystujące różnorodne techniki i narzędzia filmy animowane, a skończywszy na formach eksperymentalnych. Prezentowane filmy są efektem kilkumiesięcznych poszukiwań realizowanych wspólnie z partnerami przeglądu: Filmforum oraz Festiwalem Filmów Krótkometrażowych Short Waves i zostały wybrane spośród prawie 300 filmów niezależnych, jakie powstały w Polsce w ciągu ostatniego roku. W Przeglądzie Polskiego Kina Niezależnego zostaną pokazane propozycje filmowe niejednokrotnie wykraczające poza tradycyjne ramy gatunkowe, posługujące się niestandardowymi środkami wyrazu i sięgające po nietypowe tematy. Najlepszy film Przeglądu zostanie wybrany przez publiczność festiwalową.

Nowością tegorocznego festiwalu jest także projekt "Historie kina: nadrealizm w kinie polskim", zorganizowany przez Krytykę Polityczną, "Ha!Art" oraz Restart Polskiego Kina. Składa się on z cyklu pokazów (filmy Grzegorza Królikiewicza i Andrzeja Barańskiego) połączonych z dyskusjami. Całość zakończy plenerowa dyskusja ("Stany Generalne Kina") - z udziałem twórców, krytyków, akademików - na temat historii polskiego kina. Celem wszystkich tych wydarzeń jest wywołanie dyskusji na temat historii polskiego kina w dwóch wymiarach. Po pierwsze - sproblematyzowanie istniejących kanonów oraz hierarchii. Po drugie - sposobów, w jaki o historii kina polskiego pisze akademickie filmoznawstwo oraz krytyka filmowa.



powrót

koniec głównej treści