Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

Dwa rękopisy Fryderyka Chopina zakupione ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

06-12-2008

Dzięki szybkiej decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego o przekazaniu pieniędzy, 3 grudnia Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zakupił wystawione na aukcji w londyńskim Sotheby's dwa bezcenne rękopisy Fryderyka Chopina: Tarantelli op. 43 (w katalogu aukcyjnym nr 24) za kwotę 409 tys. funtów oraz Etiudy f-moll ze zbioru Trois nouvelles Etudes (w katalogu aukcyjnym nr 25) za kwotę 181 tys. funtów.

Obydwa rękopisy należą do bezcennych chopinianów: pierwszy jest jedynym zachowanym zapisem Tarantelli op. 43 ręką Chopina, drugi natomiast został uznany za zaginiony, jest zatem swoistym odkryciem pośród znanych manuskryptów kompozytora.

Tarantella op. 43

Rękopis Tarantelli op. 43 ma osiem stron, jest rękopisem edycyjnym, zawierającym ostateczną wersję utworu Chopina, przeznaczoną dla kopisty, który przepisał oryginał dla trzech wydawców: w Paryżu, Londynie i Hamburgu.

Chopin pisał do Juliana Fontany, przyjaciela, powiernika, kopisty i pierwszego wydawcy, w 1841 roku: Posyłam Ci Tarantellę. Bądź łaskaw, przepisz [...] jeżeli takt niewłaściwy mojego manuskryptu, to go nie dawaj, tylko jeszcze przepisz, a oprócz tego jeszcze 3-ci raz przepisz dla Wessela [wydawcy brytyjskiego].

Z właściwym sobie samokrytycyzmem i poczuciem humoru dodał: Znudzi Cię to paskustwo […], przepisywanie, ale mam nadzieję, że nic gorszego tak prędko nie napiszę.

To dzieło z dojrzałego okresu twórczości, sięgające do konwencji włoskiego żywiołowego tańca, powszechnie uznane zostało za genialne, pogodne, lekkie w odbiorze, bez cienia patosu czy smutku, a jednocześnie wyrafinowane technicznie.

Etiuda f-moll ze zbioru Trois nouvelles Etudes

Rękopis Etiudy f-moll ze zbioru Trois nouvelles Etudes zawiera pierwszą z trzech kompozycji przeznaczonych do dydaktycznego zbioru Ignaza Moschelesa i Francoisa-Josepha Fétisa pt. Méthode des Méthodes. Rękopis został uznany za zaginiony przez Krystynę Kobylańską (Rękopisy utworów Chopina. Katalog, Warszawa 1977, s. 365), aczkolwiek cytuje ona informację badacza twórczości Chopina - Arthura Hedley'a - iż manuskrypt ten podobno znajdował się w Anglii wraz z rękopisem Tarantelli. Obecna aukcja jest dowodem na prawdziwość tych informacji.

powrót

koniec głównej treści