Mazovia Goes Baroque - Telemann i Schubert

11-03-2011

Podczas marcowej edycji Mazovia Goes Baroque zabrzmi muzyka z XVIII-wiecznych zbiorów - m.in. Georga Philippa Telemanna - z terenów słowiańskiej Europy oraz oryginalna interpretacja cyklu "Winterreise" Franza Schuberta: z lirą korbową w partii fortepianu.

Drugi z tegorocznych projektów festiwalu Mazovia Goes Baroque będzie kontynuował temat, który zainicjowały koncerty z udziałem zespołu Les Musiciens de Saint-Julien. Tematyka utrzyma się na pograniczu muzyki ludowej i artystycznej. W nowym świetle zostaną ukazane ich wzajemne relacje i inspiracje. O ile jednak poprzedni projekt koncentrował się na idiomatycznej kulturze francuskiej, tym razem repertuar zbliży się do bardziej kosmopolitycznej Europy Środkowej.

Tutaj dużo trudniej wytropić wpływy, chyba że są udokumentowane, albo - jak w przypadku Georga Philippa Telemanna - kompozytor wprost wskazuje na okoliczności, w jakich poznawał muzykę ludową, której ślady można odnaleźć w jego późniejszej twórczości.

Młoda, ale utytułowana holenderska orkiestra Holland Baroque Society, podjęła próbę zrozumienia fascynacji Telemanna polską, słowacką i czeską muzyką ludową. Zespół zaprosił do współpracy dwóch muzyków ze Słowacji: skrzypka Miloša Valenta i grającego na cymbałach Jana Rokytę. Ich wspólne przedsięwzięcie to zatem nie tylko atrakcyjne wydarzenie artystyczne, ale quasi-badawczy wgląd w naturę warsztatu kompozytorskiego wybitnego niemieckiego muzyka i wielbiciela słowiańskiej muzyki ludowej. Koncert Holland Baroque Society zatytułowany jest "Barbaric Beauty - Georg Philipp Telemann i jego słowiańskie inspiracje".

Drugim z koncertów Mazovia Goes Baroque będzie niezwykłe opracowanie cyklu pieśni Franza Schuberta "Winterreise" ("Podróż zimowa", 1827 rok) - fortepian zastąpi lira korbowa. Jest to instrument towarzyszący muzyce europejskiej od średniowiecza. Przechodziła różne koleje losów i wiodła dwa równoległe żywoty: w świecie muzyki artystycznej i ludowej. Te drogi często się przecinały, czasami dosłownie, czasami metaforycznie. Franz Schubert zakończył jeden ze swoich najsłynniejszych cykli pieśnią "Der Leiermann". Opowiada ona o lirniku, wiejskiemu muzykancie wędrującemu od wsi do wsi i z akompaniamentem liry korbowej snującym swoje opowieści.

Ten właśnie utwór podsunął Matthiasowi Loibnerowi, austriackiemu muzykowi specjalizującemu się w grze na lirze korbowej, pomysł transkrybowania partii fortepianu w całym cyklu na ten instrument. W realizacji tej wizji towarzyszy Loibnerowi sopranistka Nataša Mirković - De Ro. Wspólnie muzycy nagrali albumy: "Ajvar & Sterz" (2005) z muzyką austriacką i bałkańską oraz "Winterreise" (2010), którego materiał zabrzmi podczas marcowych koncertów w Polsce.

Harmonogram koncertów drugiej edycji Mazovia Goes Baroque w 2011 roku:



powrót