Wręczenie Medali Gloria Artis członkom Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. fot. Danuta Matloch
Wręczenie Medali Gloria Artis członkom Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. fot. Danuta Matloch
Wręczenie Medali Gloria Artis członkom Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. fot. Danuta Matloch
Wręczenie Medali Gloria Artis członkom Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. fot. Danuta Matloch
Sześciu wybitnych montażystów filmowych, członków Polskiego Stowarzyszenia Montażystów otrzymało Brązowe Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Odznaczenia wręczył 3 marca br. wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.
Uhonorowani zostali: Agnieszka Bojanowska, Halina Prugar-Ketling, Jarosław Barzan, Cezary Grzesiuk, Ewa Różewicz oraz Ewa Smal.
Agnieszka Bojanowska przez wiele lat była związana z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 350 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, eksperymentalnych, teatrów telewizji. Współpracowała z szeregiem wybitnych twórców filmowych, m. in.: Bogdanem Dziworskim, Lidią Dudą, Jerzym Sladkowskim, Ludwikiem Perskim czy Ewą Borzęcką. Montowała m.in.: filmy „Sen” , „Fechmistrz” oraz „Kilka opowieści o człowieku” Bogdana Dziworskiego, dokument "Uwikłani" Lidii Dudy oraz filmy fabularne: „Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce” Feliksa Falka, „Stan strachu” Janusza Kijowskiego oraz "Lata dwudzieste, lata trzydzieste…” Janusza Rzeszowskiego. Wielokrotnie nagradzana, w 2007 r. otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Halina Prugar-Ketling – wieloletnia była montażystka w Warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Zmontowała ponad 130 filmów fabularnych i dokumentalnych a także seriali fabularnych. Współpracowała m.in.: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Aleksandrem Fordem i Januszem Morgenszternem. Nagrodzona przez polskie środowisko filmowe za serial „Polskie drogi”. W jej dorobku znalazły się m.in. takie filmy Andrzeja Wajdy jak: „Człowiek z żelaza”, „Ziemia obiecana”, „Panny z Wilka”, „Brzezina”, „Wesele”, a także „Trzecia część nocy” Andrzeja Żuławskiego czy „Kronika wypadków miłosnych” Tadeusza Konwickiego.
Jarosław Barzan - rozpoczął pracę w zawodzie montażysty w 1995 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 100 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, seriali telewizyjnych. Współpracował m.in.: Filipem Bajonem, Ireneuszem Englertem, Tomaszem Koneckim. Został uhonorowany nagrodami m.in. za montaż filmów: „Warszawa” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Pół serio” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Bogowie” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Lejdis” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Pitbull” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł)
Cezary Grzesiuk – filmy montuje zawodowo od 1988 r. Jest autorem montażu ponad 80 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali telewizyjnych, spektakli telewizyjnych, etiud filmowych. Cezary Grzesiuk jest również reżyserem, scenarzystą a także autorem zdjęć. Przez lata swojej pracy współpracował wybitnymi twórcami filmowymi, m.in.: Jerzym Hoffmanem, Jerzym Kawalerowiczem, Janem Kidawą-Błońskim i Jerzym Skolimowskim. Wielokrotnie nagradzany przez środowisko filmowe w kraju i za granicą. W jego dorobku – jako montażysty – znalazły się m.in. takie filmy: „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana, „Quo vadis” Jerzego Kawalerowicza, „Córy szczęścia” Marty Meszaros, „Portret podwójny” Mariusza Fronta, „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego oraz „Imagine” Andrzeja Jakimowskiego.
Ewa Różewicz - rozpoczęła pracę w 1975 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 130 filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli telewizyjnych, teatrów telewizji, etiud filmowych, seriali. Współpracowała m.in.: Ryszardem Bugajskim, Krzysztofem Langiem, Krzysztofem Krauze, Jerzym Antczakiem. Została uhonorowana m.in. za „Dzieci z Leningradzkiego” w reżyserii Hanny Polak (News And Documentary Emmy Awards, nominacja w kategorii: Najlepszy montaż) oraz „Gry uliczne” Krzysztofa Krauze (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych - Nagroda za montaż). Zmontowała m.in. „Sezon na leszcza” i „Jasne błękitne okna” Bogusława Lindy, „Szczęśliwego Nowego Jorku” Janusza Zaorskiego i „Dama kameliowa” Jerzego Antczaka.
Ewa Smal - montażystka filmowa, wykładowca w Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracę zawodową rozpoczęła w 1970 r. Zmontowała ponad 90 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali fabularnych, spektakli telewizyjnych i etiud filmowych. Jest współtwórcą montażu do ponad 20 filmów fabularnych i dokumentalnych. Współpracowała m.in. z: Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Markiem Koterskim i Maciejem Slesickim. W swoim dorobku pochwalić się może również współpracą reżyserską przy blisko 10 filmach dokumentalnych i fabularnych. Jako wieloletni pedagog i wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi ma na swoim koncie opiekę artystyczną przy wielu filmach i etiudach. Wielokrotnie nagradzana za montaż: „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” Marka Koterskiego (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Tato” Macieja Ślesickiego (Gdynia Film Festival), „Samowolka” Feliksa Falka (Gdynia Film Festival). Montowała także m.in.: „Dzień świra” i „Baby są jakieś inne” Marka Koterskiego, „Dzieci i ryby” Jacka Bromskiego, „Pierścionek z orłem w koronie” Andrzeja Wajdy, „Krótki film o miłości” i „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego oraz serial „Na dobre i na złe”.