Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

"Rodin/Dunikowski.Kobieta w polu widzenia"

09-10-2016

Auguste Rodin,
 Danaida"Mały Model",
 1885,
 Musée Rodin,
 Paryż,
 fot./Christian BarajaAuguste Rodin, Danaida "Mały Model", 1885, Musée Rodin, Paryż, fot./Christian Baraja

Dwie fascynujące osobowości artystyczne, dwóch rzeźbiarzy odkrywających nowe przestrzenie dla sztuki. I jeden wspólny, powtarzany setki razy w twórczości każdego z nich motyw – kobieta. Wystawa przygotowana przez Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni we współpracy z Muzeum Rodina w Paryżu oraz Muzeum Narodowym w Krakowie to pierwsza konfrontacja twórczości Auguste’a Rodina z dorobkiem artystycznym Xawerego Dunikowskiego, a także pierwsza prezentacja prac genialnego Francuza w Polsce. W Kamienicy Szołayskich – Oddziale MNK przy placu Szczepańskim pokażemy wybór blisko 80 dzieł obu artystów.

- Celem wystawy „Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia” jest przedstawienie dwóch wybitnych artystów, nowatorów w swoich czasach, a także ukazanie ich epoki. Jednakże Rodin i Dunikowski to nie jedyni jej bohaterowie – zanacza dyrektor MNK Andrzej Betlej. - Przy okazji tego projektu mamy sposobność przyjrzenia się dwóm innym postaciom: Camille Claudel i Sarze Lipskiej. Choć w życiu artystów pojawiło się wiele kobiet (niektóre rozpoznamy w pracach prezentowanych na wystawie), to te dwie niewątpliwie wywarły na nich ogromny wpływ. One też warte są osobnej uwagi ze względu na ich własną twórczość artystyczną.

Ważnym partnerem wystawy jest Musée Rodin w Paryżu – to właśnie dzięki tej współpracy od maja do września w Warszawie, a teraz w Krakowie, polska publiczność może oglądać po raz pierwszy tak duży wybór prac francuskiego impresjonisty, nie tylko rzeźb, ale także rysunków i obrazów. Nie zabraknie jego znanych realizacji, jak Stworzenie kobiety, Ewa, Danaida czy Ręka Boga. Warto zwrócić uwagę na ekspresyjną rzeźbę Przykucnięta. To postać kobiety z tympanonu Bramy piekieł, jednej z najsłynniejszych prac rzeźbiarza, brązowych drzwi do Musée des Arts Décoratifs, które ostatecznie nigdy nie powstało. Rodin pracował nad Bramą 37 lat i choć nigdy jej nie ukończył, to właśnie z tej grupy rzeźbiarskiej pochodzą tak znane prace jak Myśliciel czy Pocałunek./mat. Muzeum Narodowe w Krakowie.

powrót

WARTO PRZECZYTAĆ

koniec głównej treści